Maximum impact games

Ultrasteile leercurve
Voordat The Game Master de eerste serious game Dilemma voor de gemeenteraads- verkiezingen van 2006 ontwikkelde, met het doel burgers en politiek dichter bij elkaar te brengen, was er nog relatief weinig bekend over Gamification. Deze game voor 150 mensen bleek zeer effectief. In één avond leerden zij veel over de complexe beslissingen die gemeentebesturen moeten maken. Ze mochten in de huid van B&W kruipen. De leercurve bleek buitengewoon steil! Na afloop van de game mochten alle deelnemers een 2de keer kiezen hoe ze het geld van de gemeente wilden uitgeven. In plaats van al het geld aan jongeren en sport uit te geven (eerste stemronde) kwam nu een mooie gebalanceerde begroting uit de bus.

20x effectiever dan luisteren
Dat Gamification een effectieve methode om te leren is, bleek ook uit het onderzoek dat in 2015 aan de Technische Universiteit Eindhoven werd uitgevoerd. De game Wake up call, toonde aan dat een goed opgezette game 20x effectiever is dan luisteren. De deelnemers leerden hoe belangrijk het is om naar de klant te luisteren en een goede analyse van de marktomgeving nodig is vóórdat je aan de ontwikkeling van een nieuw product begint. The Game Master is daarna verder gegaan met de ontwikkeling van games, voor steeds grotere groepen mensen en in kortere tijd.

Mind-set is bepalend
The Game Master maakte naast deze games ook de “mega”game Verbind de Wereld, een wereldhandelsspel met een dubbele bodem dat met 300-500 mensen gespeeld kan worden. In deze game van iets meer dan een uur leer je alles over vertrouwen en hoe groot de invloed van de mind-set van mensen is.

Waarom 100x beter?
Een game spelen is niet alleen 20x effectiever in de leeropbrengst, maar ook (minstens) 5x efficiënter. Je leert namelijk in korte tijd heel veel: door te experimenteren in een serious game 1) ervaar je zelf situaties 2) maak je zelf fouten 3) zie je anderen goede dingen doen 4) bouw je een referentiekader op en 5) dat alles spelenderwijs. De hersenen van de deelnemers slaan een game (veelal) op als een prettige ervaring, zelfs als het niet (helemaal) goed gaat. Zo is een serious game leuker, sneller en onthoud je het beter. Zeker 100x beter dan een saai congres of een meerdaagse standaardcursus.

Business Impact Games (B.I.G.) is een nieuwe Business Unit van The Game Master die zich uitsluitend richt op serious games, bordspellen op maat en kaartspellen op maat. De site van BIG gaat op 1 januari 2020 online. Vanaf dat moment kun je een kijkje in de keuken maken en zien welke beleving je kunt bereiken met een goede, effectieve game of spel. The Game Master BV ontwikkelt games en spellen sinds 2005.

Business Impact Games logo
Raad je Recht

Raad je Recht
Vorig jaar november werd in opdracht van de Gemeente Den Haag de game Raad je Recht ontwikkeld, speciaal voor het Jongerenstadslab in het kader van de rechten van het kind. Ieder jaar is op 20 november de dag van de Rechten van het Kind. The Game Master ontwikkelde deze game met de gemeente en Unicef. In het vragenrondje door de Kinderombudsman bleek dat de kinderen in korte tijd heel veel hadden geleerd over welke rechten ze wel en welke rechten ze niet bezitten.